Putem invata in timpul somnului?

Noutati
Putem invata in somn?

credit: iStock Photos

Un grup de cercetatori de la ULB Neuroscience Institute (Belgia), condusi de Philippe Peigneux Рprofesor al Facultatii de Stiinta si Educatie Psihologica din cadrul Université libre de Bruxelles, a descoperit ca, capacitatile noastre de invatare sunt limitate in timpul somnului profund.

Folosind magnetoencefalografia (MEG), cercetatorii au aratat ca, in timp ce creierul nostru este inca capabil sa perceapa sunete in timpul somnului, nu este in masura sa grupeze aceste sunete intr-o secventa organizata.

Hipnopedia sau abilitatea de a invata in timpul somnului a fost popularizata in anii ’60, cu diverse scrieri, cum ar fi de exemplu, nuvela Brave New World scrisa de Aldous Huxley, in care indivizii invata in timpul somnului sarcinile pe care le aveau de indeplinit in viitor. Acest concept a fost abandonat treptat din cauza lipsei de dovezi stiintifice fiabile care sa sustina abilitatile de invatare in somn.

Recent, cateva studii au aratat ca invatarea unor asocieri elementare, cum ar fi raspunsul reflex la un stimul, este posibila in timpul somnului, atat la oameni, cat si la animale. Cu toate acestea, nu este clar daca somnul permite memorarea unor forme mai sofisticate de asocieri.

Studiu publicat in revista Scientific Reports din 6 august de catre cercetatorii de la ULB Neuroscience Institute (UNI) arata ca in timp ce creierul nostru este capabil sa perceapa sunete in timpul somnului, abilitatea de a grupa aceste sunete in functie de felul in care sunt organizate, intr-o secventa coerenta, este prezenta doar in starea de veghe si dispare complet cu cat somnul este mai profund.

Echipa de cercetatori a folosit magnetoencefalografia (MEG) pentru a inregistra activitatea cerebrala care reflecta invatarea statistica a unei serii de sunete, atat in timpul somnului profund – in care frecventa undelor cerebrale este cuprinsa intre 0.2Hz si 4Hz, cat si in timpul starii de veghe.

Participantii la studiu au fost expusi la fluxuri rapide de sunete, fie organizate in mod aleator, fie structurate astfel incat fluxul auditiv sa poata fi grupat statistic in seturi de cate trei elemente.

In timpul starii de veghe, toti participantii au prezentat grafice MEG ale creierului care reflecta gruparea sunetelor in seturi de cate trei elemente, in timp ce, in stare de somn profund, graficele MEG au demonstrat o detectare limitata a sunetelor si niciun raspuns care sa reflecte gruparea statistica a acestora.

Rezultatele acestui studiu sugereaza limitarea capacitatii creierului de invatare in timpul somnului profund la simple asocieri, stimul – reflex.

Sursa: Scientific Reports

Written by Adrian Z.